|
||||||||
Tijdens het voorbereidende werk voor deze recensie van het nieuwe album “25 Trips” van de Amerikaanse country-, bluegrass- en folkzangeres Sierra Hull stootte ik op een oude door mezelf geschreven recensie uit juni 2011 van een ander album van deze singer-songwriter en multi-instrumentaliste uit Nashville, Tennessee. “Daybreak” was toen al haar tweede album dat volgde op de in 2008 verschenen debuutplaat “Secrets”. Ik noteerde indertijd dat we de toen pas 19-jarige jongedame gedurende de volgende jaren nauwlettend in het oog moesten houden. Anno 2020 is Sierra Hull een jonge vrouw van 28 jaar die in de voorbije jaren allerlei dingen heeft beleefd in haar leven en al die gebeurtenissen heeft aangegrepen om daar liedjes over te schrijven, o.a. voor het 13 songs bevattende nieuwe album “25 Trips” dat de opvolger is van het in 2016 op de markt gebrachte “Weighted Mind” waarvoor ze toen een ‘Grammy’-nominatie kreeg. “25 Trips” werd door haarzelf geproduceerd, samen met Shani Ghandi die eerder samenwerkte met o.a. ‘The Mountain Goats’, Sara Watkins en Dwight Yoakam. In tegenstelling tot haar vorige plaat krijgen we op “25 Trips” een breed georkestreerd geluid te horen dat gecreëerd werd door een hele reeks topmuzikanten uit Nashville en omgeving. Zo zijn er bijdragen van o.a. violist Alex Hargreaves, gitarist Mike Seal, bassist Viktor Krauss en multi-instrumentalist Paul Franklin en ook Justin Moses, de echtgenoot van Sierra Hull, droeg zijn steentje bij aan haar nieuwe plaat. De albumtiteltrack “25 Trips” kunt u op de bijgevoegde video beluisteren. Er is behoorlijk veel variatie in de dertien tracks op dit album, gaande van ruim georkestreerde songs tot sobere en intieme liedjes. De met knap mandolinespel van Sierra Hull zelf beginnende openingstrack “Beautifully Out Of Place” zorgt voor een aangename en warme start. Haar favoriete instrument horen we nadien nog wel vaker terug in enkele andere songs op deze plaat, zoals “Middle Of The Woods”, “How Long” en het geheel instrumentale nummer “The Last Minute”. De authentieke countryballads op “25 Trips” zijn de enkel door akoestische gitaar begeleide ballad “Everybody’s Talking” en “Ceiling To The Floor” met Paul Franklin op pedal steelgitaar. Voor het mooiste liedje op deze plaat is het echter wachten tot helemaal op het einde: “Father Time” zingt ze met frêle stem en zichzelf daarbij begeleidend op haar mandoline. De brede variatie tussen de nummers op “25 Trips” toont aan dat het in de toekomst nog alle richtingen uit kan met de carrière van Sierra Hull. Vast staat echter dat ze sowieso een succesvolle loopbaan tegemoet zal mogen zien. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||